פורסם ב-

צילומים בסטודיו בסגנון "סליחה על השאלה"

צילומים בסטודיו בסגנון "סליחה על השאלה"

תוכנית המציאות המבוססת על הפורמט האוסטרלי "You Can't Ask That" משודרת ב-30 מדינות זוכה לשבחים, בעיקר בזכות הכנות במענה על שאלות שאינן תקינות פוליטית. המראה הסטרילי – רקע לבן, חדר ריק ומצלמה – נותן תחושה אותנטית של וידוי ומחזק את המסר.

בשבוע שעבר צילמנו בסטודיו סרטון בסגנון הסדרה "סליחה על השאלה".

סידור התאורה:

וילונות שחורים בהיקף
רקע לבן ברוחב 2.70 פרוש על הרצפה.
2 כסאות בר מעץ
מיקרופון בום עם זרוע
2 פנסי תומאס ליצירת back light למצולמים.
2 פנסי LED להארת הרקע
2 פנסי LED גדולים 100W עם ריכוך 60×90 + גריד להארת המצולמים

פורסם ב-

המרת קלטות וידאו לקבצים דיגיטליים – מדריך

יש לכם בבית ארגז עם קלטות וידאו ישנות שצילמתם? אחסון לא נכון עלול לפגוע בתוכן המוקלט. מדריך להמרת קלטות לקבצים דיגיטליים שאינם מאבדים איכות וקלים לצפייה מכל מכשיר. אפשר לערוך אותם, לגבות בענן ולשתף עם המשפחה.

הקדמה

לפני העידן הדיגיטלי, היו פה בעיקר מצלמות אנלוגיות – מצלמות וידאו של פעם שהקליטו על קלטות מסוגים שונים. הפורמטים הנפוצים בישראל באותה תקופה:

  • VHS – קלטות הוידאו הגדולות הסטנדרטיות, משך ההקלטה נע סביב 180-240 דקות, תלוי באורך הקלטת.
  • S-VHS – גרסה ברזולוציה אופקית משופרת, שימשה את השוק המקצועי בעיקר.
  • VHS-C – הגרסה המוקטנת של VHS, אפשרה הקלטה של 30-60 דקות בלבד. מצלמות של חברת JVC הקליטו בפורמט זה.
  • S-VHS-C הקלטת הקטנה ברזולוציה משופרת.
  • 8mm – פורמט קלטות של חברת סוני, עם קיבולת של 90 דקות.
  • Hi8 – גרסה משודרגת לפורמט 8mm, עם רזולוציה אופקית גבוהה יותר.
  • Digital8 – הקלטה דיגיטלית על קלטות Hi8 באיכות זהה לקלטות MiniDV, קיבולת של 60 דקות.
  • MiniDV – קלטת דיגיטלית נפוצה, 60 דקות בכל קלטת.

המשותף לכל הפורמטים – נדרש מכשיר וידאו או מצלמה תקינה כדי לצפות בקלטות האלה. כדי להפוך את הקלטות לקבצים צריך לבצע לכידה/דגימה. בקלטת אנלוגית התהליך נקרא דיגיטציה ובקלטות דיגיטליות התהליך נקרא דגימה כדי להעביר את הנתונים מהקלטת למחשב.
ברגע שהחומרים נמצאים על המחשב, ניתן לערוך אותם, לקודד, לאחסן על דיסק קשיח/SSD או להעביר ל- Disk On Key. אפשר גם להעלות אותם לאינטרנט, לאכסן בענן ולשתף עם המשפחה.
חשוב לזכור שפורמט דיגיטלי אינו מתבלה ויכול להחזיק מעמד לנצח (עם גיבוי נכון). קלטות חשופות לפגעי הזמן – אכסון בתנאים לקוים יגרמו להרס הפס המגנטי ולאבדן החומרים.

להמשיך לקרוא המרת קלטות וידאו לקבצים דיגיטליים – מדריך
פורסם ב-

כיצד להחזיר לחיים סוללות ליתיום-יון נטענות – המדריך המלא

כיצד להחזיר לחיים סוללות ליתיום-יון נטענות - המדריך המלא

במדריך זה נלמד מה אפשר לעשות עם סוללה של מחשב נייד שהפסיקה לעבוד. במקרים רבים ניתן להחזיר אותה לפעולה תקינה או לכל הפחות למצוא שימוש חוזר לחלק מהתאים

הקדמה

סוללות ליתיום-יון נמצאות היום כמעט בכל מכשיר אלקטרוני: במחשבים ניידים, טלפונים סלולאריים, אופניים חשמליים, קורקינטים, מכוניות חשמליות, שואבי אבק, מברגות חשמליות וגם סוללות של מצלמות. כל סוללה מותאמת למכשיר אליה היא מיועדת, מבחינת מתח וזרם, ומבחינת הגודל הפיזי שלה.
לדוגמה, מחשבים ניידים עם סוללה ניתנת להחלפה. סוללה כזאת כוללת בתוכה מספר "תאים", בקר אלקטרוני (PCB) ומעטפת פלסטיק עם מגעים שיתאימו אך ורק לדגם הספציפי של אותו מחשב.
קרה מקרה וסוללה הפסיקה לעבוד מסיבה כלשהי – לא הכל אבוד, אפשר להחזיר סוללה לחיים ע"י "טעינה-משקמת". לפעמים זה מצליח, הסוללה חוזרת לחיים ואפשר להמשיך לעבוד איתה בבטחה, אין צורך לקנות חדשה. במקרים אחרים, ניתן להציל חלק מהתאים שבתוך הסוללה – צריך לפרק את מעטפת הפלסטיק ולבדוק כל תא בנפרד.

להמשיך לקרוא כיצד להחזיר לחיים סוללות ליתיום-יון נטענות – המדריך המלא
פורסם ב-

צילום הופעות חיות בריבוי מצלמות – המדריך המלא

במדריך זה סקירה של שיטות העבודה בצילום של הופעות חיות, החל מהתקנת מצלמות, הקלטת סאונד, תאורת במה, ניתוב ועריכה בריבוי מצלמות

כל אחד יכול – כבר לא צריך טונות של ציוד וניידת שידור בחצר. הידע והטכנולוגיה הקיימת היום מאפשרים לצלם ולערוך הופעה חיה בריבוי מצלמות, מולטיקאם, וכל זאת תוך עמידה בתקציב סביר ביחס לעבר. אם אתם מחפשים צלם ועורך לצילום הופעות ומופעים, זה המדריך בשבילכם.

התקנת מצלמות

בחירת זוויות הצילום ומיקום המצלמות היא הדבר החשוב ביותר. בחירה לא טובה תפגע משמעותית בתוצאה הסופית ותקשה על תהליך העריכה. לפניכם מספר טיפים למיקום וזווית המצלמות:

  • מצלמה ראשונה, תמוקם ממול הבמה. זווית רחבה, לונג-שוט, סטטית על חצובה. חשוב שתמוקם על רצפה יציבה ובגובה שימנע הסתרה ע"י הקהל.
  • מצלמה שניה, תמוקם בסמוך למצלמה הראשונה, זווית צרה, מדיום-שוט וקלואוז אפ, חצובה עם ראש וידאו מקצועי, שיאפשר מעבר חלק ללא רעידות בין חברי הלהקה שעל הבמה.
  • מצלמה שלישית, זווית נורמל, מדיום-שוט, מונופוד,גימבל או צילום מהיד, צילום הבמה והקהל מקרוב, ניתן לעלות על הבמה ולצלם קלוז-אפ. מצלמה זו יכולה להחליף את מצלמה 2.
  • מצלמה רביעית, תמוקם על הבמה מאחורה ומגבוה, זווית אחורית, מאפשרת לתפוס את המתופף ואת הלהקה על רקע הקהל. זווית זו יכולה להוסיף הרבה עניין כאשר ממוקמת נכון.
  • מצלמה חמישית אפשר להתקין על כלי נגינה, זווית אולטרה-רחבה, מצלמת גו-פרו, אפקט POV.
  • מצלמה שישית, זווית רחבה, מכוונת על הקהל.

ככל שנשתמש ביותר מצלמות, כך הדבר יקל עלינו בשלב העריכה, והתוצר הסופי יהיה מעניין יותר.

להמשיך לקרוא צילום הופעות חיות בריבוי מצלמות – המדריך המלא
פורסם ב-

כיצד לשחזר קבצי וידאו פגומים מכרטיס הזיכרון

כרטיסי הזיכרון נחשבים לאמינים מאוד. במקרים מסוימים, הקובץ לא נסגר כראוי, ויהפך לבלתי קריא – תוכנות העריכה לא יזהו אותו. ניתן לשחזר קבצים שצולמו במצלמות Sony בפורמט XAVC ולא נסגרו באופן תקין – בעזרת כלים חינמיים בקוד פתוח.

מבוא

מצלמות סוני מהסדרה המקצועית, כמו FS5 או FS7 מקליטות על כרטיסי זיכרון. למרות השוני בין סוגי הכרטיסים SD/XQD, בשני המקרים פורמט ההקלטה דומה. המקודד נקרא XAVC והאריזה של הקבצים בסיומת MXF.
לפעמים הקובץ לא נסגר טוב – יתכן וכרטיס הזיכרון הוצא מהחריץ בזמן הקלטה או שהמצלמה כבתה מסיבה כלשהי. במקרה כזה, המהנדסים של סוני הכניסו פונקציה לתיקון קבצים המובנית במצלמה. ברגע שתחזירו את הכרטיס ותדליקו את המצלמה, יופיע תפריט השחזור על מסך המצלמה וישאל האם לבצע שחזור. אני ממליץ כן לבצע את השחזור בצורה זאת ולא לחכות. השחזור לוקח מספר דקות אמנם, וזה מעכב את יום הצילום – אך אם תתעלמו מהתפריט הוא לא יופיע שוב.
במקרים מסוימים בהם התפריט לא הופיע בכלל, או שהשחזור המובנה במצלמה לא הצליח – יש לעבור לצלם עם כרטיס חדש,
ולשמור את הכרטיס הבעייתי בצד, עד לטיפול בשלב הפוסט – עם כלים בקוד פתוח

להמשיך לקרוא כיצד לשחזר קבצי וידאו פגומים מכרטיס הזיכרון
פורסם ב-

מציאות מדומה VR – צילום, עריכה ואמצעי תצוגה – סקירה

תחום המציאות המדומה (VR) פורח, הטכנולוגיה מתקדמת ונהפכת נגישה. ישנו שפע מוצרים ושימושים חדשים: מצלמות VR ב360 מעלות, תוכנות עריכה ויצירה של סיורים וירטואליים בקוד פתוח, שילוב תוכן מצולם עם שכבת מידע, משקפי VR ואמצעי תצוגה נוספים. סקירה שמתאימה גם למי שאינו בקיא בתחום ורוצה ללמוד עוד.

ציוד צילום ב360 מעלות

לאחרונה, נמכרות בשוק החובבים מצלמות רבות שמאפשרות צילום ב360 מעלות – ללא מאמץ. GoPro, Samsung וגם שיאומי הסינית השיקו מצלמות כאלה. המנגנון פשוט – לכל מצלמה 2 חיישנים, ו2 עדשות רחבות מסוג עין הדג, המכוונות לצדדים מנוגדים. כל עדשה מכסה טווח של 180 מעלות. המצלמה מקליטה וידאו או סטילס בצורתו הגולמית – ונדרש שלב נוסף באמצעות תוכנה כדי לעבד את החומרים לפני שימוש, הצגה או העלאה.
רוב דגמי המצלמות מהסוג הזה, יתנו תוצאות בינוניות. מצלמות אלה מספקות חומרי גלם ברזולוציה של 4K ולפעמים 5K
(8-10 מגה פיקסל). זה שיפור גדול מהדור הקודם של המצלמות, אבל עדיין לא מספק. כמו כן, הן לא מצטיינות בתנאי חשיכה והטווח הדינמי שלהן קטן.
כדי להגיע לתוצאות מקצועיות ברמה גבוהה, יש להשתמש בציוד יותר מורכב:
לצילום 360 מעלות בוידאו – מוטב להשתמש במערך מרובה מצלמות – לפחות 6 מצלמות, המחוברות ומסונכרנות אחת לשניה עם מתקן מיוחד. כל מצלמה מכסה זווית קטנה יותר ומקליטה בנפרד באיכות 4K (כ-8 מגה פיקסל). הרזולוציה הכוללת של חומרי הגלם ממערך כזה – גדולה פי 6 ממצלמה בסיסית הנמכרת בשוק החובבים, עם חומר גלם של 50 מגה פיקסל.
לצילום 360 מעלות בסטילס, מוטב להשתמש במצלמה חסרת מראה עם חיישן גדול, בשילוב עם עדשה רחבה. ברוב המקרים אובייקט הצילום בסטילס הוא דומם – ולכן מספיקה מצלמה ועדשה אחת. בשילוב עם ראש פנורמי אפשר לכסות את כל המרחב ב4 תמונות בלבד. צילום בטכניקה הזאת יתן תוצאות חסרות תקדים באיכותן. לדוגמה, שימוש במצלמת Sony A7R Mark II, ביחד עם עדשת 8mm עין הדג, יתן חומרי גלם ברזולוציה של 168 מגה פיקסל, עם אופציה לHDR בריבוי חשיפות.

להמשיך לקרוא מציאות מדומה VR – צילום, עריכה ואמצעי תצוגה – סקירה
פורסם ב-

המדריך לעבודה בסטודיו – כיצד לצלם עם פלאשים

במדריך זה נלמד כיצד לצלם סטילס בסטודיו, נלמד לתפעל פלאשים של סטודיו ותהליך עבודה נכון בכיוון התאורה.

צילום בסטודיו יתרונות וחסרונות

לצילום סטודיו מספר יתרונות, נמנה כמה מהם:
בסטודיו יש שליטה בכל האלמנטים שיוצרים תמונה – אפשר להזיז את התאורה למיקום אופטימלי, לכוון את העוצמה ולהשתמש בריכוך שמחמיא לאובייקט הצילום. אפשר לצלם בכל שעה, ללא תלות באור יום, ובכיוון השמש. שימוש ברקעים שונים מאפשר חופש יצירתי, ניתן להפריד את אובייקט הצילום מהרקע על ידי שימוש במסך ירוק ועריכת פוטושופ.
חסרונות: הסטודיו חלל סגור ומוגדר – לפעמים נדרש שטח גדול יותר לצילום. כאשר מצלמים אובייקט על רקע – כיוון הצילום מוגבל ורוחב הזווית של הצילום מוגבלים. ניתן לפצות על חסרונות אלה במספר דרכים שיפורטו בהמשך המדריך, וכך להנות ולנצל את היתרונות של הסטודיו.

להמשיך לקרוא המדריך לעבודה בסטודיו – כיצד לצלם עם פלאשים
פורסם ב-

צילום עם מסך ירוק – המדריך המלא

מסך ירוק, באנגלית Chroma Key, מאפשר לצלם וידאו או סטילס בסטודיו, עם רקע אחיד. הרקע הירוק ניתן להחלפה בשלב העריכה – לכל רקע אחר שתבקשו. רוב הסרטים ההוליוודיים עושים שימוש בטכניקה זו, בעידן הדיגיטלי – כל אחד יכול

כדי להגיע לתוצאות טובות בשימוש במסך ירוק, צריך חומרי גלם טובים. שלב הצילום עם מסך ירוק הוא הקריטי ביותר בתהליך. לאחר הצילום יש לערוך את החומרים המצולמים בתוכנת עריכה, להסיר את הרקע הירוק ולהחליף אותו ברקע לבקשתכם. חומרים שצולמו לא טוב יקשו מאוד על העריכה – לפעמים יהיה בלתי אפשרי להפריד את המצולמים מהרקע. לפניכם מספר טיפים לצילום עם מסך ירוק, שיעזרו לכם להגיע לתוצאות טובות ויחסכו הרבה זמן עריכה / צילום מחדש.

להמשיך לקרוא צילום עם מסך ירוק – המדריך המלא
פורסם ב-

טלפרומפטר – כל מה שצריך לדעת – המדריך המלא

במדריך זה נלמד על מכשיר הטלפרומפטר, יתרונות, חסרונות, וכיצד
לשפר את הסרטונים שלכם ולחסוך זמן בתהליך ההפקה.

מה זה טלפרומפטר?

טלפרומפטר, באנגלית Teleprompter, הוא מכשיר, המאפשר למצולם
להביט ישירות למצלמה ולהקריא טקסט באותו הזמן. מכשיר הטלפרומפטר נפוץ בתעשיית הטלוויזיה. לדוגמה, מגישת החדשות באולפן, מקריאה טקסט שהוכן ונערך מראש, בזמן שמפעיל הטלפרומפטר דואג לשמור על התאמה בין מהירות הגלילה ולקצב ההקראה של המגישה.

כיצד עובד טלפרומפטר?

מכשיר הטלפרומפטר מורכב ממסך, שממוקם בניצב לעדשה – ומראה דו-כיוונית חצי שקופה, שממוקמת ב45 מעלות לעדשה. המכשיר מורכב על המצלמה, ממש לפני העדשה, באמצעות מתקן מיוחד. החלל בין העדשה למראה – סגור בבד שחור. כך, המצולם צופה בהשתקפות של הטקסט מהמסך, והמצלמה, מצלמת "כרגיל" ללא פגיעה בשדה הראייה.

להמשיך לקרוא טלפרומפטר – כל מה שצריך לדעת – המדריך המלא